Films, maar ook filmfragmenten, versnellen het krijgen van inzicht, vergroten de emotionele verbinding en laten concrete gedragsvoorbeelden zien. Kortom, film verdiept en versnelt het leren en, niet onbelangrijk, maakt leren nóg leuker.
Om meer te leren over jezelf en het verhaal dat je jezelf vertelt, zijn drie dingen belangrijk: inzicht, gevoel en inspiratie. Hoofd, hart en handen zijn alle drie betrokken bij het leren. De ervaring leert dat deze drie aspecten in een goed gekozen filmfragment tegelijkertijd aanwezig zijn. De kijker voelt en ziet wat er gebeurt, inclusief mooi vormgegeven voorbeeldgedrag. Daarmee komt het handelingsperspectief dichtbij. ‘Dat wil ik ook ongeveer zo doen!’ Of juist: ‘Zo wil ik dat echt niet doen.’
In ons boek verwijzen we regelmatig naar filmfragmenten en stellen die op deze site beschikbaar. Steeds beschrijven we kort de film en het betreffende fragment. We plaatsen deze in de context van het boek en formuleren daarbij reflectievragen. De bespreking en interpretatie van het fragment is uiteraard gebaseerd op wat wij – de schrijvers van dit boek – waarnemen. Jij zal het waarschijnlijk net even anders zien. Juist vanwege dat verschil leer je jezelf en de ander kennen.
Als filmliefhebbers kunnen we niet anders dan je aanraden de hele film te bekijken. Bij elk fragment vermelden we daarom een verwijzing naar de film of tv-serie.
12 Angry men
Hoofdstuk 2 – pagina 34
The legend of Bagger Vance
Hoofdstuk 3 – pagina 49
The Children Act
Hoofdstuk 3 – pagina 55
La fille de Brest
Hoofdstuk 5 – pagina 77
The West Wing
Hoofdstuk 5 – pagina 81
Chernobyl
Intermezzo – pagina 99
Amistad
Hoofdstuk 7 – pagina 105
Ray
Hoofdstuk 7 – pagina 111
Mulan
Hoofdstuk 7 – pagina 117
The Post
Hoofdstuk 8 – pagina 129
Hidden figures
Hoofdstuk 8 – pagina 132
New Amsterdam
Hoofdstuk 9 – pagina 144
Spotlight
Hoofdstuk 9 – pagina 149
Inside Out
Hoofdstuk 9 – pagina 153
The imitation game 1
Hoofdstuk 10 – pagina 159
The imitation game 2
Hoofdstuk 10 – pagina 160